A setembre de 2015 vaig tenir ocasió de participar en una altra sessió de Monòlegs de l'Alcoiania. Aquesta vegada amb el monòleg que duia el títol de "Crítica de l'alcoiania pura", i fou posat en escena per l'actor Carlos Ilario, tal i com feu en l'edició de feia dos anys, al Teatre Principal d'Alcoi. Heus ací el text d'aquest monòleg:
Crítica de l’alcoiania pura
Bona nit, estimat públic!
Ací estem de nou un altre any i si Déu vol i vostés també, poden
trobar-me tots els anys, com la declaració d’Hisenda i els tributs municipals,
que ja dic jo que si són tributs, amb una reverència què li férem a
l’Ajuntament ja deuria d’haver prou, no?, sense necessitat d’escurar-nos la
butxaca. I ja que no queda un altre remei que pagar, podrien fer alguna oferta,
no els sembla? Ho dic per fer més atractiu el pagament. No sé! alguna cosa
semblant a: Suma punts pagant el SUMA i
tindràs més opcions per al premi de l’any: una vivenda unifamiliar en el marc
incomparable de Serelles, a vint minuts d’Alcoi i a cinc del Xorrador, en un
lloc idíl·lic de muntanya, totalment envoltat de... més cases. Ah! I sense
problemes d’aparcament. Com que no
hi viu ningú! I si eres l’afortunat podries triar entre més de tres-centes
vivendes, aquella que millor s’ajustara a les teues necessitats, tot i que la
realitat ens diu que series tu qui t’hauries d’ajustar a les necessitats que
t’ocasionaria viure sol enmig de la
Serra.
Però no hem vingut a parlar de pagament, perquè el monòleg se suposa que
no és per a patir, sinó per compartir una bona estona. I ara seré jo qui
s’ajustarà a les necessitats del monòleg.
Què els sembla el títol? Crítica de l’alcoiania pura. Un poc
filosòfic, no? Què no els agrada la filosofia? Doncs a mi si. M’agraden les
dos: Filo i Sofia. Però estiguen tranquils que no en parlarem, de filosofia.
Aleshores parlarem de l’alcoiania pura? Doncs tampoc. Per parlar de l’alcoiania
pura primerament hauria de saber què és això. I no en tinc ni idea. Home! Conec
alguna alcoiana que li diuen Pura, però res més. No sabria explicar-los què punyetes
és això de l’alcoiania pura.
Com que no podem parlar de l’alcoiania pura, parlarem de la crítica. Això
ha estat, està ara, i ho estarà sempre, de moda. Perquè, a veure, no em negaran
vostés que als alcoians i els alcoianes ens agrada criticar. Ni poc! Un poc ties maries si que som, eh! Però tots i
totes: homes i dones, grans i menuts, que ací no se n’escapa ningú.
Ah!
Una cosa si que és certa: practiquem la crítica diferenciada per raó de
sexe. Les dones critiquen pel seu
costat, focalitzant aquestes crítiques cap a les dones, i els homes fan el
mateix amb ells mateixos, però també se’n reserven la seua part per a l’altre
sexe.
I vostés es preguntaran: I això per què és així? I jo contestaré: I a mi
què collons em diuen? Miren, no ho sé. Als alcoians i alcoianes no els he
fabricat jo. Això faltava! No obstant això, fer una afirmació categòrica
d’aquesta magnitud m’obliga, com a mínim, a intentar d’explicar-ne les
raons. I sense la menor intenció
d’encetar cap debat, intentaré explicar la bovada que els acabe de dir.
Abans de començar he de demanar que si hi ha algú a la Sala que estiga lliure del
pecat de criticar, per favor que no llance la primera pedra..., ni la segona,
ni l’última. No siga cosa que no tinga cap
pecat però en canvi, tinga molta punteria, i acabe jo el monòleg en la Secció d’Urgències de l’Hospital
Comarcal Verge dels Lliris. Si hi ha algú que no té per costum criticar l’altre
que ho diga ara, ara mateix,ja, que no passa res. Perquè si s’espera a dir-ho a
que acabe la sessió, ja estarà parlant a les meues esquenes i, per tant,
m’estarà criticant, veritat? Pura lògica.
Després d’aquest petit acte de contrició que no porta implícit el
compliment de la penitència, analitzarem quan,
on i per què ens agrada tant als alcoians i alcoianes clavar-nos en la
vida dels altres. Tot plegat es tracta d’un exercici d’autocrítica que no ens
vindrà malament. I ho dic perquè els habitants d’aquesta Foia ens caracteritzem
per tindre un índex de valoració personal i col·lectiva especialment elevat.
Amb poques paraules, cadascú de nosaltres som els millors d’un lloc que també
és el millor del món. Perquè Alcoi pot estar molt malament, de fet sempre ho ha
estat. D’ençà que jo tinc trellat i coneixement (o siga, mai), la situació al nostre poble sempre ha estat
molt dolenta: no hi ha treball, les fàbriques tanquen, les filaes obren on les
fàbriques han tancat, la gent se’n va, els festers es queden... Podríem dir que
la crisi és com el pa de motlle, es va inventar a Alcoi. I la crisi, com a bona
alcoiana, sempre li ha agradat el seu poble per viure-hi. I fins i tot sembla
que de tan alcoiana que se sent, s’ha apuntat a eixir a festes, amb la qual
cosa ja podríem assegurar que la crisi ha arribat a la
Festa. El començ del fi, l’Apocalipsi now.
I per què dic tot açò de la crisi? Molt senzill, perquè aquesta senyora
malèvola, malgrat tot el seu poder destructiu, no ha pogut foradar ni miqueta
l’orgull del nostre poble. Ja pot haver crisi arreu del món, que com Alcoi, no
hi ha res. El món té crisi? Nosaltres, moral. I com que ens sobra la moral,
doncs tenim això, doble moral. Moral per tirar-nos flors a nosaltres mateix, i
al mateix temps, traure-li la pell al veí. Però eixa crítica al del costat la
farem sempre per darrere, perquè dir les coses a la cara, no queda massa
elegant. O almenys això entenem nosaltres. L’un front a l’altre, els alcoians
som els més simpàtics del món: encaixades de mà, colpets a l’esquena, altres
colpets a la barra del bar... I el somrís postís que no hi falte. I en dir
postís no vull dir fals, sinó que en somriure deixem entreveure la dentadura
postissa que t’ha col·locat Barrrachina, Blanes o qualsevol altre dentista.
Eixes bones maneres, però, desapareixen tan bon punt es gira qualsevol
dels dos participants en l’escena de bon rotllo. Aleshores comença la descàrrega
d’adrenalina que es convertirà en munició dialèctica en el precís moment que
trobem algú que ens faça de confessor. Perquè amb la crítica passa el mateix
que amb la infidelitat conjugal: si no hi ha una tercera persona pel mig, sembla
que no funciona. Així doncs, “l’amic de tota la vida” resulta que està ple de
defectes, i fins i tot les virtuts passen a ser defectes complementaris. De
gran heroi a criminal pudent, en menys d’un minut. El tot bonic, tot preciós, es converteix en apanyats anem o posiqueteveré. I no cal dir que totes
aquestes crítiques acompanyaran la seua víctima fins el dia de la mort. Tot
just eixe dia, més concretament el dia del soterrament, els defectes queden
oblidats i és hora de rescatar de nou les virtuts per fer una posada en comú.
Apareix el Tan bo com era! Mira que morir-se! (quina ocurrència,
veritat?) Però nosaltres continuarem
quedant bé fins a la mort. Ja ho diu el refrany: quedar bé no costa un fotre. I.... fotre! Què bé que sabem quedar els
alcoians!
Si, ja sé que em direu que no
coneixeu ningú que vaja criticant la gent pel carrer. I teniu tota la raó. Pel
carrer, ningú critica ningú. Tot és amabilitat, cordialitat i gent devanida. Un
altre dia parlarem del devanit, un arquetipus alcoià que ben mereix un monòleg,
o dos o tres. Ara la qüestió és: si al nostre poble no es critica pel carrer,
on s’exerceix la crítica alcoiana per excel·lència? En aquest punt passa com
ara a la Festa,
hi ha discriminació per raó de sexe. Abans d’enfadar-vos deixeu que m’explique.
No vull dir que a Alcoi només puguen fer crítica i xafarderia els homes, i les
dones estiguen vetades. D’això, res. La cosa està totalment normalitzada i, a
l’hora que et traguen la pell de damunt,
pots ser víctima tant d’un home com d’una dona. El fet diferencial alcoià
consisteix a realitzar la xafarderia en llocs diferents segons es tracte d’una
reunió del gènere masculí o del gènere femení.
En el segon cas, les dones, el camp de batalla són les perruqueries. Us
heu parat a pensar alguna volta la gran quantitat de perruqueries de senyores
que hi ha a la nostra ciutat? Per donar i
vendre, que diem ací. A cada dos carrers hi trobareu una, generalment en un
primer pis i amb un cartell penjat del balcó que en serveix de rètol. De rètol
fosc, que de lluminós, res de res. Si de nit no funcionen les perruqueries,
perquè gastar en llum publicitària nocturna? És que les perruqueres alcoianes
són les primeres que saben que el cap està per alguna cosa més que per lluir el
cabell, encara que elles es dediquen precisament a això. Una abraçada per a
totes elles perquè les admire de debò. Són un exemple de professionalitat
i de discreció. Professionalitat perquè es veu que fan la seua feina
molt ben feta, ja que la clientela acudeix a elles cada dos per tres, sis.
-
Uf! Quin monyo més lleig que tinc. Demà mateix aniré a la
perruqueria a què em pentinen
Resposta
immediata del marit:
-
A pentinar-te? Que encara no saps passar-te el batidor pel cabell? Puix ja
eres prou majoreta.
-
Com que majoreta, eh! Ara si que ens ha fotut ací el jovençol este, que
no sap jugar tot sol a les cartes, i se n’ha d’anar a la Filà tots els divendres!
-
Dona, és que als cotos no es pot jugar a soles.
-
Puix fes un solitari
-
Ja em toca fer solitaris quan tu tens mal de cap!
-
Això ara no ve a compte de res
Tota la raó té vosté, senyora. No venia a compte de res. Els draps
bruts, que cadascú se’ls rente a sa casa. Nosaltres, per precaució, tornarem a
les perruqueries ...
He de reconèixer que aquest
ofici, atés el meu caràcter temperamental, seria impossible que jo el poguera
exercir amb un gest impassible i un somriure profident als meus llavis. I, pitjor m’ho posen si, damunt de tot, li
has de donar la raó al client, encara que allò que estiga dient-te, et puga
sentar com un plat d’olla acabat d’alçar del llit. A mi em fa una ràbia això!
El tio o la tia vinga amollar animalades per la boca i tu, vinga callar!, i més
callar encara! Finalment no pots aguantar-te més i... nyas cantil!, amb la tisora
li fots un trasquiló enmig la cabellera molt paregut a un cràter
d’eixos que es veuen a la lluna. A fi de
comptes, en un cardat de cabell no es notarà molt, no?
És per això que sempre veuré les
perruqueres com la conjunció perfecta de bondat, discreció i professionalitat.
En canvi les clientes, que no tenen perquè ser ni professionals, ni bondadoses,
ni discretes, te les veus rígides, quetetes, perquè, òbviament no poden moure
el cap. El cap, no, però, i la llengua? Eixa si que la mouen, no para en tota
l’estona! I eixa llengua tan activa, allò que fa es posar de volta i mitja a
qui li caiga el sent benet eixe dia. Relacionat amb açò, us explicaré una
endevinalla: En què es diferencia una
discoteca d’una perruqueria? Molt senzill: a la discoteca hi ha cotilló la nit
de cap d’any, a la perruqueria el “cotilló” és l’any sencer
.
Quines serien les raons que provoquen aquest tipus de
dialèctica a les perruqueries de dones? Ben cert no ho sabria dir. En un primer
moment vaig voler buscar una explicació química: els líquids, laques, amoníacs,
tints, etc., tot plegat, crea dins el local un ambient de perversió que potser
genere la imperiosa necessitat de buscar els defectes de l’altre i traure’ls a
la llum. O potser siga els efectes ensordidors dels assecadors de cabells, que
et cobreixen per complet el cap i fan que sembles un motorista o un astronauta
a punt de marxar cap a la lluna. Però en realitat, en totes aquestes qüestions
qui està en la lluna sóc jo, que de química aplicada als cabells estic més verd
que el suc d’herba.
No sóc de ciències. Jo sóc més de lletres. En tinc un
muntó per pagar a ma casa, imagineu-vos! És per això que acudiré a les lletres
per trobar una explicació insondable al desig irreprimible d’airejar els
defectes del veí o veïna. Us heu fixat quin material de lectura hi ha a les perruqueries
de dones? Bàsicament el Hola, Diez Minutos, Pronto, Lecturas, Semana..., revistes científiques d’un rigor
inqüestionable. Es tracta de publicacions especialitzades en escodrinyar la
vida del famós de torn (a qui agafen desprevingut, o també previngut amb temps
i diners d’antelació), i ho fan fins als detalls més petits i insignificants
per tal que el lector, àvid de tot allò que li hauria d’importar un rave, se’n
puga fer un retrat robot d’aquesta pobra (o rica) persona. I les conseqüències
en el lector no se’n fan d’esperar: quan ja estàs farta de tants famosets, pedorros i pedorres que potser mai te’ls trobaràs de cara, l’objectiu de la
indiscreció apunta tot seguit, cap a un àmbit diguem-ne més local, que estiga a
l’abast del tracte quotidià de totes les que estan compartint llavat i assecat
de cabells, retalls, tints i permanents.
Per fer-ho més entenedor: la majoria de les dones tendeixen a ser xafarderes
perquè a les perruqueries hi troben tota una biblioteca especialitzada en la
tafaneria, i mentre que els arriba el torn, van informant-se a fons per tal de
fer el mateix elles mentre que els hi estan maniobrant els cabells: criticar,
tafanejar, malparlar i fer el cotilla. Veritat què si?
Aquesta mateixa raó podria explicar el nul èxit del tafaneig a les
perruqueries de cavallers. Aquests establiments, també anomenats barberies (i
no sé perquè, ja que les barbes ja no les tallen) tenen un material de lectura
ben diferent. De les revistes dites adés, no en trobareu ni una, ni mitja, ni
cap. Per contra hi ha El Gratis (com que és de bades, si
te l’emportes a casa, no passa res), el Ciutat (el d’ara i el d’abans), Informació,
que parla també d’ací, i de revistes, bàsicament el Muy Interesante, que a
pesar del títol, no sol tindre cap èxit entre el públic pacient, i per últim hi
hauria la revista estel·lar de les barberies, aquella que ens ajuda a explicar
tot el que estem dient. M’estic referint a l’Interviu. Si senyors, una perruqueria de
cavallers sense l’Interviu és com una
esquadra de festers del dia de la
Diana sense un puro a les mans. No sé si la comparança és la
més adequada però jo ja l’he llançada i ací queda. L’Interviu té un èxit sense
precedent entre els clients masculins de les perruqueries. Deu ser la qualitat dels
reportatges, que provoca unes sensacions ben distintes a les de les revistes
del cor. L’Interviú no es podria considerar una revista del cor, caldria
situar-la com a mínim un pam més avall de la cintura...(tot assenyalant amb el palmell la zona)
Una cosa ha de quedar ben clara: el fet que les persones del sexe
masculí no exercisquen la crítica a les perruqueries no vol dir que no ho facen
a altre lloc. I d’això en parlarem més avant. Perquè ningú no negarà
l’evidència que els homes som tafaners. I com a botó de mostra, qui millor que
no jo? Si senyores, i senyors, ho confesse: sóc un xafarder com la tapa d’un
piano. I encara gràcies que ho dic obertament, perquè si no fora un cotilla,
voldria dir que, estaria lliure de pecat i hauria de començar a cantalades amb
tots vostés. Com he dit adés, tinguem la festa en pau, encara que caiga en cap
de setmana.
I com a “cotilla” que sóc, intente extraure informació de les
perruqueries femenines. I ho intente amb la meua dona. Quan ella torna de la
perruqueria comença l’interrogatori mutu. Sí, entre els dos. Ella vol
assegurar-se de boca meua què tal l’han deixada amb el nou pentinat, si m‘agrada
més el cabell rull o el llis d’abans, si la tonalitat del tint és l’adequada o
no, i com a resum final, si en conjunt la trobe més afavorida o no. I tot just
en este punt vull advertir els marits. Compte amb les respostes!, sobretot a
l’última de les qüestions, perquè un sí rotund a què ara està molt més guapa
pot dur aparellada la interpretació que abans estava lletja. Estigueu-ne
atents, que ens movem en terrenys pantanosos! I si les respostes no són les que
elles estimen adequades, tot acabarà amb una sentència lacònica, però
contundent:
- Total, que m’he gastat 70 euros per a no res!
I aquest míssil que t’acaba de llançar, t’arriba directament al fetge.
70 euros! Quasi res, diu el paperet! 70 euros, traduït a barrals de café, són
molts diners, eh?
En canvi, si les respostes han anat bé, és el meu torn. Puc començar a
preguntar: cóm ha anat, qui hi havia, què era allò que es comentava, i
continuar estirant la llengua en busca d’una informació que puga assaciar la
meua set xafardera. Però res, em quede preguntant. La meua dona no sol
prestar-se al joc i traure-li una mínima informació resulta més complicat que
fer passar el fil per l’ull de l’agulla, un dels meus tradicionals fracassos de
tota la vida.
I mireu per on, ja coneixeu el primer tafaner mascle de la nit. La resta
no els presentaré ara per no fer-ho llarg, però si que diré on i quan poden
trobar els homes exercint-se en l’innoble art de furgar en la vida d’aquell que
tenen al costat.
Generalment actuen divendres de vesprada i nit en vint-i-huit locals
repartits per la zona centre de la ciutat. Amb les pistes que he donat
l’endevinalla és fàcil. Efectivament, parle de les filaes. No m’ho negaran,
senyors festers, veritat que no? A les
filaes es tafaneja tant o més que a una perruqueria de dones!
Arriben divendres de vesprada al local de la filà, entren, s’asseuen
cadascú amb la seua colla i a completar l’ordre del dia previst, a saber:
- Primer punt: Partida de cotos
- Segon punt: Vermudet ben regadet de café
- Tercer punt i final: en lloc de precs i preguntes, pèls i senyals de la vida dels altres.
S’imaginen vostés si a les filaes estigueren obligats a alçar acta de
tot allò que es xerra als grupets en les reunions de divendres abans o després
de posar-se tots a marxar? O si les perruqueries disposaren de caixes negres,
com els avions, que enregistraren totes les converses de l’interior del local?
Més que explicar les raons d’una catàstrofe, el contingut de les caixes negres
seria allò que provocaria la catàstrofe.
Una vegada analitzats els aspectes formals, jo crec que caldria
parlar-ne del contingut. Què és allò
que critiquen homes i dones per separat?
Sobre aquest particular no és que jo dispose de massa dades, perquè no
sóc individu de cap filà, no freqüente les perruqueries de dones, i la meua
dona m’ajuda més ben poc. Però xerrant amb la gent i lligant caps d’ací i
d’allà, he pogut extraure unes conclusions ben significatives. I com veig que
ací, l’audiència la veig un pèl interessada en la qüestió, em dispose a
satisfer l’interés generat i general.
Farem un esbós, i no un boç, que això ho duen els xutxos a la boca. Jo llançaré les idees per l’aire i vostés faran
com les fletxes del Sant Jordiet: si poden les arrepleguen i si no, l’any que
ve serà...
Hi ha una teoria física que explicaria l’evolució de les crítiques de
les dones alcoianes. Si, si, no em mireu així. Una teoria física, d’eixa física
que s’estudiava en l’Institut i que a mi me la suspenien sempre. Eixa teoria
explicaria com el nucli generador de la crítica corrosiva té el seu epicentre
en les revistes del cor, com ja hem dit i, mitjançant una força centrífuga (si,
com les llavadores!) provocada per cercles concèntrics cada vegada més grans,
arribaríem als límits geogràfics del nostre poble. Tot just en eixe moment, té
lloc una altra força centrípeta que tendeix a fer perdurables la magnitud dels
cercles concèntrics descrits anteriorment.
(Breu silenci)
No han entés res, veritat? Jo tampoc i qui va escriure açò, menys
encara! Ho diré en cristià, encara que a mi m’agraden més els moros: bàsicament
les dones comencen parlant que si la Belén
Esteban i la seua operació d’estètica que l’ha deixada més lletja
i amb més mala bava si cal, i d’ací passarien a la realitat de la mateixa
perruqueria amb la inevitable comparació de l’anterior operació d’imatge i la
neteja de cutis d’una de les clients habituals que “casualment” no ha vingut el
dia que estan parlant d’ella. Sobre la base d’aquesta neteja de cutis aniríem
dipositant cada volta més munició: la desafortunada elecció de la crema de
maquillatge, que més que maquillada sembla que tinga l’helíaca“, que jo no sé què collons serà això, però ja d’entrada sona
malament. Una vegada que a la pobra senyora l’han deixada feta un cromo, és
hora de triar la víctima següent, i el torn li arriba a alguna persona
rellevant en el plànol local, perquè la veritat siga dita, a Alcoi ens coneixem
tots, i qui no, ja s’encarrega ell mateix de donar-se a conèixer.
Quan la crítica feroç no troba més fil per estirar en l’aspecte físic,
cal anar directament a la vestimenta. En aquest punt hi ha una mina inesgotable
d’on traure el carbó necessari perquè la màquina de la critica no es deture. Hi
ha una llei que ve a ser poc o menys com els Principis Generals de la Constitució i
l’elegància femenina, i de la qual no te’n pots eixir. Aquesta llei parla de la
uniformitat del vestit i dels complements, sobretot el bolso i les sabates. En els dos casos el color ha de ser sempre el
mateix. Tot un problema que condiciona moltíssim les compres femenines. Una de
les raons que explicarien perquè anar de compres amb elles esdevé un exercici
pesat, fastigós que pot allargar-se en hores i fins i tot en dies. I pobra
d’aquella que se li acudisca eixir sense la combinació de colors descrita per
llei. Està donant peu a que li facen un vestit més lleig encara que eixe que
porta posat.
I no sols amb la vestimenta. Amb els cabells les nostres dones se la
juguen igualment. El famós cardat alcoià sembla ser el més segur i lliure de
comentaris, perquè són tots fets pel mateix motlle, pam dalt pam baix. O jo
almenys ho veig així. Com que sóc home! Però quan entra en joc el tintat dels
cabells, alerta amb el color que es tria! I d’això poques dones se n’escapen,
perquè el canvi de color del pèl es converteix en necessitat urgent en passar
la ratlla dels quaranta. És, aleshores, quan t’ix una altra ratlla, enmig la
cabellera, que delata sense cap tipus de pietat l’edat en què estàs entrant. I
el color del cabell és com la diana on apunten els dards de la mala bava:
- Si hi hagut excés de tonalitat caoba, semblaràs una índia apatxe de la
reserva, la senyora de Jerónimo o Toro Sentado. (tot alçant la mà mostrant el palmell al públic) Jau!.
- Si el color triat és un negre pujadet, estaràs ideal per a una visita
al cementeri, fúnebre com t’has quedat.
- Si el color és un blanc intens, no te l’has tintat i estàs lluint el
color natural de l’anciana que ja eres.
- I si te’l fas ros (rubiet
que diem ací) et diran que en lloc de monyo portes una boleta de llum al cap.
Però no us penseu que els homes ho tenen millor. Els mascles (els matxotes) també exerceixen la
crítica, amb una varietat temàtica menor, però capaços de destil·lar tota la
munició dialèctica que l’ocasió demane. I com que l’ocasió sempre ho demana,
doncs ell ho amollen i, mira a vore qui
t’ha pegat. Com ja hem dit, el centre emissor de la crítica inclement
l’hauríem de localitzar al bell mig del local de la filà, més concretament, al
rotgle de cotos o els vermuts de la colla. I a partir d’ací aniríem estirant el
fil de la llana (de la llana i de les altres filaes també) i el radi d’acció
s’anirà eixamplant fins arribar al Preventori, el Barranc del Cint o la
Font Roja. I dalt del Menejador ja podeu
tancar el fil i fer-li’n un nus, que tots els que hagen caigut a dins, són
víctimes futures del què diran, què direm i què no deixarem de dir.
Sempre hi ha un tipus de crítica global que dóna poc joc. Parle de la
mania de clavar-se amb el poble veí, elevant els seus defectes fins a l’infinit
i més allà, i silenciar-ne les virtuts, senzillament perquè no es reconeixen. I
el punt àlgid arriba quan toquem a festa, sí, la nostra festa, que no volem que
siga de ningú més. Qualsevol fet diferencial de la festa dels pobles més
propers, Muro, i sobretot, Cocentaina (Ai, Cocentaina!) són ridiculitzats fins
a les darreres conseqüències, per finalitzar amb un contundent:
- Com les festes d’Alcoi no hi ha res!
Caldria afegir: Si, i com els seus
festers tampoc!
I em perdonaran vostés si tornant al fil de la qüestió, llance enlaire
els meus dubtes: Si les festes són perfectes, els qui la fan possible (els
festers) també haurien de ser perfectes, no? Homes perfectes fan una festa
perfecta. Puix per a un fester de pro, la Festa serà plusquamperfecta,
però els festers ho són per la banda del tos. I així ho deixen clar a les
primeres de canvi. Les imperfeccions de l’individu de la colla del costat poden
ser motiu d’escarni, vituperi, mofa, befa i cutxufleta
per als membres de la taula del costat, que poden aconseguir que la vida
d’aquest pobre siga més coneguda que la del torero Jesulín de Ubrique:
-
Mireu-lo! (però no el miren per tal que no sàpiga que estan parlant
d’ell) tothora va fardant que enguany li toca esquadra, i el que li ha tocat de veres
és vendre el cotxe per poder-se-la pagar.
-
Puix el seu cunyat, justetet el contrari: s’ha comprat un setze vàlvules
i li ha canviat el torn de la roda al meu cosí, que m’ho va dir l’altre dia.
-
Mare meua! Quins festers de calbot!
-
Puix no t’ho perdes! (i evidentment no s’ho perd ningú!). Eixe que ara
mateix està fent la seua parella en els cotos, si, Jordi, eixe és un m’agüela. Enguany ha pagat mitja fulla
perquè l’any que ve se’n va de viatge en Festes amb tota la família.
-
Ah si! Puix que no torne, que ací falta no en fa.
I pujant un esglaó més en el món de la crítica festera arribaríem al
capdamunt de l’escala on viu un individu que mereix ser estudiat a banda, com
l’arròs. Es tracta del cagafilaes, un
arquetipus de fester cada vegada més de moda, que viu envoltat de negativisme i
crítica despietada contra tot i contra tots. Des del mateix moment en què arrenca
l’Entrà pel Partidor i ell no és el
capità, tot està mal, i tots ho fan malament, excepte ell, és clar. I la Festa no pot ser perfecta
perquè ell no està en l’Associació, en “l’Assossació”. Però no se li acudisca a
ningú proposar-li el càrrec de primer tro, que dirà que no, perquè si l’acceptara
, hauria d’acabar per criticar-se també a si mateix..
I podríem continuar tota la nit, però estiguen tranquils que no ho farem.
Podem canviar els espills, els assecadors de cabell, laques, colònies i tints
per taules d’escoti, baralles de cartes i barralets de café a punta pala. El resultat serà tot un i
el mateix: el vici cotxino de furgar
en la vida del veí o veïna per traure detalls que alimenten les nostres
converses més indiscretes.
I com que ja he fet un drap a tot el món, crec que ja no em queda res
més que dir. Ei, no ens enganyem, eh! Ací, qui més i qui menys, li agrada tafanejar
de valent, i com veig l’escenari lliure de pedres, puc suposar que ningú no
està lliure d’este pecat. Jo ja he dit
tot el que pense. Vagen vostés amb compte sobre què diran de mi, ara en
acabant. Tinc amics estratègicament situats per tota la Sala i són uns llepons de
primera divisió. No hi ha més remei que mossegar-se la llengua.. Però sense
fer-se sang, eh?
Doncs
això, molt bona nit!
Francesc Pou -
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada